Mad

10 superfoods for diabetikere

Superfoods som acaibær, chiafrø og havtorn har længe været på alles læber, men som diabetiker er vitaminer og antioxidanter ikke det vigtigste i en sund kost. Her får du ti supersunde fødevarer, der holder dit blodsukker stabilt.


De fleste med type 1-diabetes har helt styr på, hvordan man tæller og vurderer kulhydrater i den daglige mad. Men ved du også, at der findes særlige fødevarer, der kan hjælpe med at holde et stabilt blodsukker? Her får du en top 10 over superfoods for diabetikere.

1. Bønner

Uanset om du er til hvide, sorte eller røde bønner, indeholder de masser af protein og fibre og er samtidig gode kilder til magnesium og kalium.

Læs også: Vælg kulhydrater med omhu

2. Mørkegrønne bladgrønsager

Du kan ikke få for meget spinat, bladkål og grønkål – de dybgrønne blade indeholder et væld af næringsstoffer og næsten ingen kalorier eller kulhydrater.

3. Citrusfrugter

Grapefrugt, appelsiner, citroner og lime. Vælg dine favoritter, og få din daglige dosis C-vitamin.

Læs også: Tag de sunde valg

4. Søde kartofler

Prøv at skifte de almindelige kartofler ud med de søde, orange af slagsen. De bugner af fibre og A-vitamin.

5. Bær

Du kan få friske bær året rundt, som er fyldte med antioxidanter, vitaminer og fibre. Blåbær, jordbær, hindbær, brombær – valget er dit.

6. Tomater

Uanset om du foretrækker dine tomater rå, bagte eller i en sovs, får du essentielle næringsstoffer som C-vitamin, jern og E-vitamin.

7. Fisk

Fede fisk som for eksempel laks er rige på protein, så de mætter godt – og så indeholder de D-vitamin og omega-3 fedtsyrer, der behandler inflammation i kroppen.

8. Fuldkorn

Vælger du fuldkorn, er du sikker på, at alle mineraler, vitaminer, fedt, protein, kulhydrat og fibre er bevaret. Og så giver fuldkorn bedre fordøjelse, mere mæthed og holder dit blodsukker stabilt i længere tid.

9. Nødder

Nødder og kerner giver dig sunde fedtstoffer og er et ideelt mellemmåltid. Snup en håndfuld nødder, når du har brug for ekstra energi – i denne mængde giver nødderne ikke stigning i blodsukkeret af betydning.

10. Magre mælkeprodukter

Yoghurt er cremet, lækkert og godt for dig. Det er en fantastisk kilde til kalcium, der hjælper med at opbygge stærke knogler og tænder, og indeholder desuden D-vitamin. Gå efter de magre mælkeprodukter med højst 1,5 % fedt.

Kilder: Insulin Nation, American Diabetes Association, Diabetesforeningen

Tekst: Maria Præst

1 Comment

  1. martin vágsheyg
    2. februar 2017 at 20:57 — Svar

    lærerigt

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *