Tips og Tricks

Drikker du nok?

Uanset, om du er tørstig eller ej, skal du drikke halvanden liter væske om dagen for at dække kroppens væskebehov.


Det er bedst at drikke vand – som også ét af de officielle 10 kostråd siger. Det kan være svært at huske, men her er nogle gode fif, som hjælper dig med at huske det.

5 tips til at huske at drikke vand

  1. Stil en kande vand i køleskabet. Så kan du følge med i, hvor meget du får drukket.
  2. En drikkeflaske f.eks. på en halv liter kan opfylde samme formål.
  3. Stil et glas på køkkenbordet eller skrivebordet på arbejde. Det minder dig om, at du skal drikke.
  4. Eller læg en seddel på bordet, hvorpå du krydser af, hver gang du har drukket et glas vand.
  5. Kører du meget i bil, kan du have en køletaske med frostelementer med, så du kan have flere kolde flasker med vand til at dække tørsten i løbet af dagen.

Læs også: Slå op med sodavanden

Pift vandet op – uden sukker

Synes du, almindeligt vand er lidt for kedeligt i længden, kan du gøre en masse for at pifte det op – også uden at det betyder, at du skal komme en masse sukker i.

Hæld vandet i en glaskaraffel eller kande, og tilsæt

  • Citronskiver og/eller citronsaft
  • Limeskiver og/eller limesaft
  • Citronmelisse eller mynte (put det i vandet, og lad det trække nogle timer)
  • Frosne blåbær, jordbær, halve vindruer, halve skiver kiwifrugt eller lignende, som du bruger som isterninger.

Diabetesforeningen har flere gode fif til, hvad du kan drikke for at dække dit væskebehov, hvis du synes, det er kedeligt at drikke vand. Du kan læse alle tipsene her.

Hvis du ikke er tørstig

Selv om du ikke føler tørst, har kroppen behov for en del væske – typisk ca. halvanden liter om dagen. Der kan være individuelle grunde til, at du har behov for mere væske. Spørg evt. din læge, hvis du er i tvivl.

14 Comments