Ny med diabetes

Overkom besværet og smerten ved blodsukkermålinger

At måle er måske ikke dit favorit tidspunkt på dagen, men at gøre den indsats betaler sig. At huske sine blodsukkermålinger, er uden tvivl, det største bidrag til styre og forebygge langsigtede diabetes komplikationer.


Alligevel, så kan det tage noget tid og kræve en indsats, for det bliver en del af din daglige rutine. Her er nogle idéer til hvordan du kan få det til at blive en del af rutinen, uden at skulle tænke videre over det.

Vid hvornår du skal lave dine blodukkermålinger

Din læge har nok givet dig specifikke anbefalinger. Mange personer tester før et måltid, ved sengetid, før de kører bil, og før, under og efter træning. Start med, konsekvent, at måle hver dag. I løbet af nogle få uger vil det blive en vanesag. Stop ikke med at måle i ferieperioder eller holde måle-frie weekender.  Hvis du er længe oppe, spiser på unormale tidspunkter, eller bliver mere eller mindre aktiv end normalt, så bør du måle oftere.

Læs også: Hvad er din undskyldning?

Mål komfortabelt

Prøv at prikke på siden af fingeren, i stedet for fingerspidsen. Resultaterne er lige så pålidelige, men fordi der er færre nerveender på siden af fingeren, kan det være mindre følsomt. Prøv også at varme dine hænder op først, da det kan blive nemmere at få en droppe blod derefter. På nogle fingerprikkere er det også muligt, at stille stikkedybden, så den passer til lige netop din hud. Find fingerprikkere her.

Vælg det rigtige blodsukkerapparat

Blodsukkerapparater er ikke ens – og det er mennesker heller ikke. Derfor er det vigtigt, at vælge en måler som passer ind i din livsstil. Det vil gøre hele testprocessen lettere at håndtere. Hvis du er aktiv, så vil du måske gerne have en måler som giver hurtige aflæsninger. Hvis dit syn er svækket, så ønsker du måske en måler med stor skærm. Du kan se et udvalg af forskellige målere her.

Læs også:  Klem alt, hvad du kan, ud af den lille dråbe

Gem dine resultater

Hvis du skal teste, hvorfor så ikke få det maksimale udbytte? En detaljeret registrering, som inkluderer testtiden, resultatet, men også andre faktorer som motion, stress eller søvnmangel, vil hjælpe dig med at forstå dine resultater bedre.

Find dit blodsukkerapparat her

Foto: iStock

1 Comment

  1. Kirsten Rasmussen
    30. juni 2015 at 12:08 — Svar

    Ja, som i skriver…er vi alle forskellige. Jeg er type 2 diabetiker i medicinsk behandling og godt reguleret. Jeg gør det, at jeg 1 dag om måneden tager blodsukker fra jeg står op og så 1 døgn frem. Det bliver til 12 – 15 gange og det giver mig en god ide’ om hvad jeg må/kan spise og hvor meget motion (løb) indvirker på mit blodsukker. Sådan virker det for mig….men vi er jo alle forskellige.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *