Lev med diabetesTips og Tricks

Sådan lykkes du med struktureret blodsukkermåling

At måle blodsukker i de rigtige situationer og på det rigtige tidspunkt er et “kunststykke”. Men det lykkes ikke for alle at komme ind i en rutine, som sikrer struktureret blodsukkermåling.

Af Kristian Aune Jensen

Får du udført dine blodsukkermålinger? Eller mangler du gode rutiner for, hvornår du bør måle?

Blodsukkermåling på de rigtige tidspunkter er en meget vigtig del af dit liv for dig, som har diabetes. Men at prioritere tiden til at måle, selvom man egentlig godt ved, hvornår man bør gøre det – det er ikke altid let.

At ændre uvaner og etablere nye, gode vaner er noget af det sværeste at gøre. Men det er faktisk muligt.

En vigtig faktor for god kontrol over din diabetes

Blodsukkermålinger er døgnet rundt din vejviser til at foretage vigtige justeringer. Vejviseren fortæller dig, om du bør tage mere insulin eller måske spise lidt mere for at få blodsukkeret op.

For at vejviseren skal kunne give dig bedst mulige råd, er det vigtigt at anvende den på det rigtige tidspunkt og på en struktureret måde.

Start i det små, og tag små skridt ad gangen. At måle mere struktureret vil så komme af sig selv.

Dit langtidsblodsukker (HbA1C) er gennemsnittet for de sidste 3 måneder.
Men det siger ikke noget om, hvordan du har det i hverdagen. Selvom du har et HbA1C, som din diabetesbehandler er tilfreds med, betyder det ikke, at du har det godt til hverdag. Det er her, at strukturerede blodsukkermålinger kommer ind i billedet.

Tag gode hjælpemidler i brug

Hvordan kan jeg ændre min adfærd, så jeg måler mere struktureret? Det skal gøres så enkelt og så lidt tidskrævende som muligt.

Her er nøglen adfærdsændring sammen med gode værktøjer, som kan holde styr på dine data. For at du kan ændre adfærd i forhold til blodsukkermålinger, bør du først sætte dig som mål, at du kan måle struktureret i en kortere periode.

Start i det små, og tag små skridt ad gangen. Det at måle struktureret vil så komme af sig selv.

En guide eller et hjælpemiddel, som vil få det til at lykkes for dig, behøver ikke at være så svært. I dag findes der mange apps på smartphones – og andre hjælpemidler, som gør det lettere at få kontrol over dit blodsukker.

Men det kan også gøres helt enkelt med et simpelt stykke papir som værktøj. At føre dagbog kan hjælpe dig med at se mønstre i din hverdag og gøre det nemmere at opdage dårlige vaner. Det vil også kunne give dig indblik i, hvordan kost og fysisk aktivitet påvirker dit blodsukker.

Måler du blodsukkeret struktureret, og hvordan bruger du resultaterne?