Lev med diabetes

Sådan tackler du alkohol og diabetes

Sommeren er over os, og det betyder ferie, festival, fester – og kolde øl. Når alkoholen ryger ind, er det som type 1-diabetiker ekstra vigtigt at holde styr på blodsukkeret. Her får du de bedste tips og tricks til en skøn sommer, hvor der også er plads til at nyde en drink eller to.


Selvom du har type 1-diabetes, er det ikke forbudt at drikke alkohol. Du skal bare gøre det med forsigtighed.

Sådan påvirker alkohol kroppen

Alkohol bliver omsat i kroppen på cirka samme måde som fedt og indeholder også næsten lige så mange kalorier. Har du type 1-diabetes, får alkohol derfor i første omgang dit blodsukker til at stige – jo sødere drinks eller vin, jo mere stiger det.

Kroppen er meget langsom til at forbrænde alkohol, langsommere end sukker, så det tager cirka to timer at forbrænde én genstand. Derfor kan du nogle timer efter, du har drukket alkohol, gå fra et højt til et meget lavt blodsukker, og det kan være ekstremt farligt. Derfor er det vigtigt, at du holder godt øje med dit blodsukker, inden du går i seng og tidligt næste morgen, da det kan falde helt op til 8-12 timer efter, du er stoppet med at drikke.

Læs også: Det skal du vide om insulinchok

5 gode råd om alkohol og diabetes

Her får du fem tips til at tackle alkohol og diabetes, så du kan nyde sommerferien med ro i maven.

Undgå søde drinks

Meget søde drinks eller vine får dit blodsukker til at stige ekstra meget. Brug derfor danskvand eller sukkerfri sodavand i dine drinks eller hav en alkohol- og sukkerfri drink ved siden af.

Drik ikke for meget

Kommer du til at drikke så meget, at du bliver beruset, er symptomerne de samme som for lavt blodsukker. Du kan for eksempel blive søvnig, svimmel eller desorienteret, og derfor kan både du selv og dine nærmeste overse et lavt blodsukker og lade være med at gribe ind. Så undgå at drikke al for store mængder alkohol af gangen.

Pas på med fysisk aktivitet

Selv om det er fristende at kaste sig ud på dansegulvet, når musikken spiller, skal du passe på med at kombinere alkohol og fysisk aktivitet – det kan øge risikoen for, at dit blodsukker bliver lavt. Spis i løbet af aftenen, hvis du danser meget.

Spis inden du går i seng

Tjek altid dit blodsukker, når du kommer hjem om aftenen. Hvis blodsukkeret er lavt, bør du spise lidt mad for at få det op, inden du lægger dig til at sove. Spis for eksempel en skive rugbrød eller lignende.

Stå tidligt op dagen efter

Når du sover, vil leveren normalt producere nyt sukker, så du undgår et fald i blodsukkeret, men når du har drukket, vil leveren være optaget af nedbryde alkoholen i stedet. Derfor kan det være farligt at sove længe dagen efter, du har drukket alkohol. Stå i stedet tidligt op, tjek dit blodsukker, og sørg for at spise et ordentligt morgenmåltid.

Læs også: Forstå insulin

Rigtig god sommer!

Kilder: sundhed.dk, Aalborg Universitetshospital (pdf)

Tekst: Maria Præst

2 Comments