Ikke kategoriseretMad

Sukker og diabetes – du må godt

Det er en myte, at diabetikere ikke må spise slik, drikke et glas vin eller snuppe et stykke kage. Du skal bare gøre det med måde og sørge for at dosere din insulin rigtigt. Velbekomme!


”Hvis du har diabetes, må du ikke få sukker.”

Som diabetiker er du sikkert stødt på denne myte mange gange. Tidligere troede man nemlig, at diabetikere ikke kunne tåle den mindste smule sukker, men i dag ved vi, at du gerne må spise slik, chokolade og kage i små mængder.

Når du har diabetes, kan du spise op til 50 g sukker om dagen – det må dog højst udgøre 10 % af dit daglige energiindtag.

Læs også: Opgør med myterne om mad og diabetes 

Spis med måde

Undersøgelser har vist, at kulhydrater som kartofler og hvidt brød påvirker blodsukkeret på samme måde som sukker. Det er altså vigtigere at tælle kalorier og generelt spise sundt og varieret end at droppe sukkeret fuldstændig.

Som diabetiker kan du altså sagtens tage et lille stykke kage, hvis du er til fødselsdag, nyde et glas vin fredag aften eller hygge foran fjernsynet med lidt slik ligesom alle andre. Du skal bare sørge for at spise de søde sager med måde og undlade at spise for meget på én gang.

Dosér din insulin

De hurtigvirkende insulintyper, vi har i dag, betyder også, at du kan dosere din insulin efter dit kulhydratindtag. Hvis du for eksempel har spist en kage, kan du dække den med insulin.

Derudover er det en god ide at lade sukkeret erstatte en anden type kulhydrat, du ellers ville have spist – du kan for eksempel spise en lille kartoffel eller et stykke brød mindre til aftensmad, så der på den måde er plads til en lille portion dessert.

Og så gælder det ellers om at holde igen med sukkeret – nøjagtig ligesom alle andre mennesker.

Læs også: Forstå insulin 

3 tips til at spare på sukkeret

  1. Spis langsomt og nyd det fuldt ud, når du forkæler dig selv med noget sødt. Lad for eksempel chokoladen smelte på tungen, og giv dig god tid til at nyde smag og konsistens.
  2. Gem de søde sager til efter aftensmaden, hvor du ikke længere er så sulten.
  3. Bestem dig for, hvor meget du må spise, og gem resten væk. Det forhindrer dig i lige at snuppe ét stykke mere – og pludselig have spist hele skålen.

Tekst: Maria Præst
Kilder: WebMD, Diabetes UK og Diabetesforeningen

9 Comments

  1. janne
    10. november 2016 at 20:53 — Svar

    Meget cola med sukker
    Jeg har sukkersyg 2

  2. Oluf Johnsson
    11. november 2016 at 9:37 — Svar

    Janne. Coca Cola og andre “søde” vand indeholder større mængder sukker. Det ser ud til, at man kan blive afhængig af sukkerets “kick” i kroppen. Det synes, som om det er sværere at afvænne et stort sukkerforbrug gennem søde vand og Cola, end det er at afvænne sig fra smøgerne! Er man insulinbruger (uanset diabetes type) og ikke har druesukker med sig til at kompensere for et pludseligt lavt blodsukker (hypoglykæmi), kan man drikke Cola eller en sød sodavand. Pas dog på med bruset, så man ikke fejlsynker og får det i luftrøret. Ryst kulsyren ud forinden. Det store forbrug af Cola og søde sodavand må formodes at forværre en diabetes og måske være medvirkende til udviklingen af type-2. Dette “skjulte” sukker indeholder mange kalorier og er i det mindste årsag til, at der forekommer så mange mennesker med overvægt med alt, hvad dette indebærer af risici for at udvikle ikke blot diabetes men også forhøjet blodtryk og hjertesygdom: Altså drop disse søde sodavand! 🙂

  3. Jack B Sivertsen
    11. november 2016 at 10:34 — Svar

    Dosér din insulin

    De hurtigvirkende insulintyper, vi har i dag, betyder også, at du kan dosere din insulin efter dit kulhydratindtag. Hvis du for eksempel har spist en kage, kan du dække den med insulin.

    Derudover er det en god ide at lade sukkeret erstatte en anden type kulhydrat, du ellers ville have spist – du kan for eksempel spise en lille kartoffel eller et stykke brød mindre til aftensmad, så der på den måde er plads til en lille portion dessert.

    Og så gælder det ellers om at holde igen med sukkeret Ja det er da rigtigt måske undlade karbohydrater og stivelse helt så sparer du insulin og stiks og desuden er det ikke alle der kan regulere med insulin da vi ikke får det. Nej jeg vil anbefale https://www.facebook.com/groups/1745709982337920/

  4. Hanne K. Kappel
    16. november 2016 at 12:58 — Svar

    Det er meget godt at der bliver frigivet, ay man må få sukker i større mængde, men man kender endnu ikke langtids virkning af den frigivelse, Jeg har haft diabetes i 55 år, så jeg er lært op det gamle system, men jeg har en mave der reagere bare ved lugten af søde madvare som kager og slik.
    Det vi sige jeg får kvalme og opkast hvis jeg får det indenbords. men jeg er af den overbevisning at fordi jeg har levet strengt efter de regler har jeg været forskånede for mange følgesygdomme.
    Jeg har stadig min fulde førlighed i føder, ingen øjne forandring overhovedet, der er ikke nogen som helst, at se i dem endnu, fordi jeg går med briller, er fordi jeg er født kortsynet og har en bygningsfejl.
    Så respekter hvis der er en diabetiker siger nejtak til kage og heller vil have et stykke rugbrød, knækbrød, grovbrød med ost eller frisk frugt i stedet for.
    Jeg siger tit nejtak og undvære heller, end at spise af det med sukker i.
    For jeg ved hvordan jeg reagere på sukkeret og ønsker ikke denne reaktion.
    Og jeg ønsker ikke at skubber til eventuelle følgevirkning af sygdommen, for kunstig/gensplejse insulin bliver aldrig en naturlig bugspytkirtel der virke normalt. Jo tider og jo større udsving man udsætter kroppen, for jo nemmer opstår der skader.
    Det er bare min erfaring, jeg har kendt mange diabetiker der har haft diabetes fra de var børn og senere, der ikke er her mere eller har mange skader på føder, øjne m.v.
    Så min opfordring, er pas på jer selv, og det er jer selv det går ud over, hvis i lade stå til.
    PS jeg har også sat 2 børn til verden i 1981 og 1984.

    • Trine fra Os med diabetes
      21. november 2016 at 22:06 — Svar

      Hej Hanne
      Tak for din kommentar – godt at du har fundet den rigtige løsning for dig, rigtig god jul til dig og dine, nå vi kommer dertil 🙂 Venlig hilsen Trine fra Os med diabetes

  5. Lone Anita Petersen
    16. november 2016 at 15:12 — Svar

    Kan man spise kolde kartofler på rugbrød med god samvittighed jeg tænker på kulhydraterne i kartoflerne

  6. Yrsa sand
    27. november 2016 at 13:47 — Svar

    Hvad så hvis man har diabetes 2 – uden insulin

  7. Maria Flachs
    23. december 2016 at 14:02 — Svar

    Hvor har I oplysningen om 50 gram fra? Og relaterer artiklen sig både til t1 og t2? Jeg mangler nogle videnskabelige begrundelser for begrænsningen 🙂

    • Trine fra Os med diabetes
      27. december 2016 at 8:34 — Svar

      Hej Maria. Begrænsningen på max 50 gram sukker om dagen, stammer fra Diabetes.dk (der er link til i bunden af denne artikel). Anbefalingen bunder i en generel anbefaling om at tilsat sukker max. bør udgøre 10 energiprocent af din kost, altså max. 10 procent af dit samlede energiindtag på en dag. Det er en anbefaling, der gælder for både type 1- og type 2- diabetikere, og alle andre også. Indtager du 8500 kj om dagen vil ca. 50 gram sukker svare til 10 %. I de officielle kostanbefalinger vurderer man, at 10 procent af det samlede energiindtag kan stamme fra sukker, uden at kosten er “usund”
      Se evt brochuren “Du er måske for sød” http://altomkost.dk/publikationer/publikation/pub/hent-fil/publication/du-er-maaske-for-soed/
      Vh Trine fra Os med Diabetes

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *