Ikke kategoriseretMad

Sukker og diabetes – du må godt

Det er en myte, at diabetikere ikke må spise slik, drikke et glas vin eller snuppe et stykke kage. Du skal bare gøre det med måde og sørge for at dosere din insulin rigtigt. Velbekomme!


”Hvis du har diabetes, må du ikke få sukker.”

Som diabetiker er du sikkert stødt på denne myte mange gange. Tidligere troede man nemlig, at diabetikere ikke kunne tåle den mindste smule sukker, men i dag ved vi, at du gerne må spise slik, chokolade og kage i små mængder.

Når du har diabetes, kan du spise op til 50 g sukker om dagen – det må dog højst udgøre 10 % af dit daglige energiindtag.

Læs også: Opgør med myterne om mad og diabetes 

Spis med måde

Undersøgelser har vist, at kulhydrater som kartofler og hvidt brød påvirker blodsukkeret på samme måde som sukker. Det er altså vigtigere at tælle kalorier og generelt spise sundt og varieret end at droppe sukkeret fuldstændig.

Som diabetiker kan du altså sagtens tage et lille stykke kage, hvis du er til fødselsdag, nyde et glas vin fredag aften eller hygge foran fjernsynet med lidt slik ligesom alle andre. Du skal bare sørge for at spise de søde sager med måde og undlade at spise for meget på én gang.

Dosér din insulin

De hurtigvirkende insulintyper, vi har i dag, betyder også, at du kan dosere din insulin efter dit kulhydratindtag. Hvis du for eksempel har spist en kage, kan du dække den med insulin.

Derudover er det en god ide at lade sukkeret erstatte en anden type kulhydrat, du ellers ville have spist – du kan for eksempel spise en lille kartoffel eller et stykke brød mindre til aftensmad, så der på den måde er plads til en lille portion dessert.

Og så gælder det ellers om at holde igen med sukkeret – nøjagtig ligesom alle andre mennesker.

Læs også: Forstå insulin 

3 tips til at spare på sukkeret

  1. Spis langsomt og nyd det fuldt ud, når du forkæler dig selv med noget sødt. Lad for eksempel chokoladen smelte på tungen, og giv dig god tid til at nyde smag og konsistens.
  2. Gem de søde sager til efter aftensmaden, hvor du ikke længere er så sulten.
  3. Bestem dig for, hvor meget du må spise, og gem resten væk. Det forhindrer dig i lige at snuppe ét stykke mere – og pludselig have spist hele skålen.

Tekst: Maria Præst
Kilder: WebMD, Diabetes UK og Diabetesforeningen

9 Comments