Diabetes opskrifterMad

Torskerognsalat på ristet rugbrød

En lækker frokostret, som også børn elsker. En sund og grov torskerognsalat som du kan varierer med tilbehør og smag


Frokostret til 4 personer

Ingredienser til torskerognsalat

  • 1 dåse torskerogn eller 1 dåse tun
  • Saft af en ½ citron
  • 2 spsk mayonnaise
  • 2 spsk magert syrnet mejeriprodukt – evt. fromage frais eller yoghurt naturel 0,5 %

fyld – vælg en eller flere slags

F.eks. ærter, majs, rød peber i tern, kapers, hakkede rødløg, forårsløg eller friske krydderurter

Sådan gør du

Kombiner en eller to eller flere slags fyld f.eks. ærter, majs, rød peber i tern, kapers, hakkede rødløg, forårsløg eller friske krydderurter.
Mos torskerognen med en gaffel sammen med citronsaft, mayonnaise og syrnet mejeriprodukt. Tilsæt fyld og smag til, evt. med lidt karry, salt og peber.
Server på en fin tallerken med ristet rugbrød og tomatskiver eller fintstrimlede peberfrugter – eller anret som en forret og skær rugbrødet i to trekanter og anret med tomatskiver og torskerognsalat ovenpå.

Om torskerogn

Torskerogn er ernæringsmæssigt fortrinligt, og det er en nem basisvare, som mange børn elsker. Torskerogn indeholder sunde omega-3 fedtsyrer, er særligt rig på jod og har et højt indhold af D-, E- og B12-vitamin. Torskerogn på dåse er ikke ren torskerogn. Rognen er tilsat større eller mindre mængder vand, salt, mel, tomatpuré og andre krydderier. Frisk torskerogn er ikke nødvendigvis mere ægte eller finere end dåserogn, det er bare to helt forskellige madvarer.
groveloejer-1Opskriften stammer fra bogen Grove Løjer – Tid til en sundere familie af klinisk diætist Anne Ravn
Du kan købe bogen på Saxo.com her
Besøg Anne Ravns hjemmeside her

No Comment

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *