MadTips og Tricks

Vælg kulhydrater med omhu

Du har måske lagt mærke til, at alle steder man kigger, om det er rapporter, ernæringsblogge og -hjemmesider eller aviser – ja, selv her – bliver der kastet rundt med gode råd om, hvad du skal og ikke skal spise, kulhydrater er konstant under angreb.


Æg, smør, margarine og rødt kød har alle været på og taget af ”sund kost”-listen. Og for tiden er kulhydrater under angreb. Men tænk over det, hvordan kan en kost, der udelukker alle kornprodukter, frugt og grøntsager, være god for dig?

Kort om kulhydrater

Kulhydrater er en samlet betegnelse for stivelse, sukkerarter og kostfibre. De nedbrydes i mave-tarm-systemet og omdannes helt eller delvist til glukose, som optages i blodet.

De forskellige typer, og hvor man kan finde dem:

  • Stivelse: kartofler, ris, pasta, brød og de fleste morgenmadsprodukter.
  • Sukkerarter: sukkerholdige produkter, ice-tea, slik og frugt. Fruktosen fra frugt omsættes dog primært i leveren og giver derfor kun en mindre stigning i blodsukkeret.
  • Kostfibre: grøntsager, frugt, grove kornprodukter. Passerer igennem mave-tarm-systemet næsten helt ufordøjet. De giver en god mæthedsfornemmelse, sænker kolesterolet i blodet og sænker og stabiliserer blodsukkerstigningen efter måltidet.

(Bemærk, at dette ikke er en udførlig liste over, hvor du kan finde de forskellige typer af kulhydrater, men blot få eksempler.)

Anbefaling fra ADA

Den Amerikanske Diabetesforening (ADA) anbefaler, at man får omkring 40-50 % af sine daglige kalorier fra kulhydrater. Og hvorfor det? Fordi kulhydrater har tendens til at have et lavt indhold af fedt og kolesterol og samtidig have et højt indhold af vitaminer, mineraler og fibre. Det er også vigtigt at forstå, hvordan forskellige kulhydrater påvirker dig og dit blodsukker. Tag en blodsukkermåling inden, og to timer efter, du har spist, for at se, hvilken virkning det har.

Læs også: Hvad er kulhydrater egentlig?

Selvfølgelig er du nødt til at vælge dine kulhydrat er omhyggeligt. At spise en sukkerrig snack vil give alle, med eller uden diabetes, en stigning i deres blodsukker, som kan gøre dem urolige og øge sulten yderligere. Men at vælge fødevarer, som giver en god mæthedsfornemmelse, vil hjælpe dig med at holde dit blodsukker mere stabilt.


http://www.netdoktor.dk/diabetes/madtildiabetikere.htm
Foto: iStock

5 Comments