Aktiv med diabetesLev med diabetesNy med diabetes

Sådan plejer du dine fødder ved diabetes

Når du har diabetes, er det vigtigt, at du plejer dine fødder rigtigt. Du bør f.eks undgå fodfile og alt for varmt vand. Vi guider dig til hvordan du plejer dine fødder, når du har diabetes.


Det kan synes som luksus, men faktisk er det god egenomsorg, at vaske sine fødder hver dag og tjekke dem for sår, vabler og lign., når du har diabetes. På den måde opdager du hurtigt hvis der er problemer, og du kan gå til en statsautoriseret fodterapeut og få hjælp, før der opstår komplikationer.

Læs også: Vær opmærksom på symptomer på fødderne

Når du vasker dine fødder

  • Vandet må ikke være for varmt. Den ideelle temperatur ligger mellem 30-35 grader. Et almindeligt badetermometer gør det lettere at få den rigtige temperatur.
  • Brug parfumefri, neutral flydende sæbe – du kan spørge på apoteket om specielle fodplejeprodukter.
  • Brug massagehandsker eller børster er ikke egnede, fordi de også kan skade din hud.
  • Når du tørrer dine fødder, skal du huske at tørre mellem tæerne, hvor fugtig hud nemt kan føre til infektioner, som fx fodsvamp.

Når du har vasket dine fødder, kan du gøre huden blød og smidig ved at smøre dem ind i en hudcreme, som indeholder olie. Undgå cremerester mellem tæerne. Eftersom creme ikke absorberes så let her og kan gøre huden for blød, kan det danne grobund for svamp og bakterier. Din læge eller dit apotek kan anbefale en velegnet creme til dine fødder.

Undgå hårdhændet behandling

Raspe til at fjerne hård hud, barberblade, spidse sakse og ligtorneplastre er alle almindeligt anvendte redskaber til fodpleje.

Desværre er ingen af dem egnede til at behandle fødder og negle hos diabetikere, eftersom de let kan give sår og skader på huden.

  • Klip dine tånegle lige, og afrund hjørnerne med en neglefil. Fil dine tånegle med en grov neglefil, hvis det er lettere.
  • Få eventuelt hjælp hos en statsautoriseret fodterapeut, hvor du også kan få tilskud til behandlingen af dine fødder.

Hvis du beskadiger huden, skal du lægge en bandage på såret og holde øje med, at der ikke opstår infektion.

Typiske infektionstegn vil være rødme, varme og hævelse. Hold øje med såret, indtil det er lægt. Tal med din læge, hvis du er i tvivl

Hav god kontrol over dine fødder1

Sko, der passer dårligt, en rem, der gnider, eller lange perioder, hvor man går eller står, kan give mindre skader eller revner i huden. Mange mennesker med diabetes bemærker slet ikke skader af den art.

Du skal derfor sikre dig, at dine sko sidder ordenligt. Hvis det er muligt, bør du skifte sko to gange om dagen for at undgå klamme fødder og tryksår. Dine fødder vil sætte pris på forskellen!

Ved at kontrollere dine fødder hver dag kan du opdage mindre sår og hudskader på et tidligt tidspunkt og behandle dem, før de bliver værre. Vær opmærksom på vabler, tryksår, rødmen, revner, ligtorne og hård hud. Kontrollér huden på fodsålerne, som skal bære den største vægt, og den sarte hud mellem tæerne, ekstra omhyggeligt. Hvis du ikke er sikker på, om de ændringer, du opdager, kræver behandling, så tøv ikke med at konsultere din læge.

Gå ikke på bare fødder

Selvom det almindeligvis betragtes som sundt at gå på bare fødder, kan det ikke anbefales for diabetikere på grund af risikoen for sår. Tøfler eller badesko er behagelige alternativer ved stranden eller ved swimmingpoolen.

Vristen er særlig modtagelig for solens stråler, så brug solbeskyttelse med tilstrækkelig høj faktor, eller tag sokker på for at beskytte huden.

Skift strømper dagligt, og vælg fodformede strømper uden syninger eller elastikker, da dette kan medføre tryk. Bomuldsokker, som kan vaskes ved høje varmegrader, er de mest hygiejniske.Motion og sport er med til at forbedre blodomløbet – selv det at lave øvelser med fødderne hver dag er med til at holde fødderne sunde

Gode råd, når du køber sko

Når du køber sko, bør du lægge størst vægt på, at de passer perfekt. Et par tips kan måske hjælpe dig til at finde de rigtige sko:

  • Køb kun sko, som virkelig passer. En sko skal aldrig gås til, den skal passe med det samme.
  • Når du prøver sko, bør du have én af de strømper (uden søm) på, som du vil have på, når du senere bruger dem.
  • Sørg for, at skoene har en bred vrist, en bred, blød næse, tilstrækkelig støtte, så vidt muligt ingen søm indeni, vær varsom med høje hæle, og sørg for en tilstrækkelig tyk sål.
  • Hvis du mener, at du har tilbøjelighed til tryksår og hård hud, er der pæne sko på markedet i dag, som er specielt fremstillet til diabetikere. Bed en skospecialist om hjælp.

Husk altid at tjekke dine sko, før du tager dem på, for at se, om der er småsten eller andre genstande indeni, som kan beskadige dine fødder2

Hvis du får brug for professionel vejledning til at hjælpe dig med dine fødder, anbefales det, at du opsøger en statsautoriseret fodterapeut, som er den eneste behandler, der er autoriseret til at behandle den diabetiske fod.


http://www.diabetes.dk/diabetes-1/pas-godt-paa-dig-selv/pas-paa-din-krop/pas-paa-dine-foedder.aspx
1http://www.diabetes.dk/diabetes-1/pas-godt-paa-dig-selv/pas-paa-din-krop/pas-paa-dine-foedder.aspx
2https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/diabetes-generelt/hold-foedderne-sunde-diabetes

No Comment

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *